2D en 3D Lastechniek

 

Waterdichte ORTLIEB tassen zijn niet genaaid of gelijmd, maar de onderdelen zijn industrieel hoogfrequent aan elkaar gelast. Dit zorgt ervoor dat alle naden goed vastzitten en dat alles waterdicht blijft. De verbindingsnaden bij de ORTLIEB tassen zijn net als het verwerkte materiaal absoluut waterdicht tot een waterkolom van 100.000 mm. Deze hoge waterdichtheid is mogelijk dankzij een industriële hoogfrequente lasmethode. Door moleculaire bewegingen ontwikkelt zich warmte in het materiaal zelf. Het wordt zacht en kan onder hoge druk samengeperst worden. De verbinding is daardoor net zo sterk als het omliggende materiaal.

  • Het 2D lasproces wordt toegepast bij de zogenaamde platte produkten, zoals kaarten- en documentenmappen, bestaande uit 2 lagen die aan elkaar worden gelast langs de naden.
  • Het 3D lasproces wordt toegepast voor het produceren van 3 dimensionale produkten, zoals fietstassen en bagagezakken.
  • Ortlieb fietstassen bestaan uit 3 delen die aan elkaar worden gelast middels een overlap. De voorkant en de achterkant worden aan elkaar bevestigd/gelast door middel van een zoom van ongeveer 10 mm breed (bijvoorbeeld de Back Roller Classic)
  • Ortlieb bagagezakken (drybags) bestaan uit een deel. Dit materiaal is gelast langs een naad in de vorm van een kolom. De bodem is er later ingelast. Dit is hoe een 3 dimensionaal produkt wordt geproduceerd in het geval van het creëren van een drybag.

Quick-Lock 1 bevestigingssysteem

 

Kenmerken van het Quick Lock 1 systeem.

  • Automatische vergrendeling en ontgrendeling:  Door het optillen van de tas aan het handvat, worden de haken automatisch ontgrendeld. De tas kan dan aan de bagagedrager worden bevestigd. Zodra het handvat wordt losgelaten, vergrendelen de haken zich ook weer automatisch.
  • Afstellen van alle bevestigingscomponenten:  De haken kunnen eenvoudig worden afgesteld met inbussleutel nummer 3 en op de gewenste afstand worden gebracht en vastgeschroefd.

 

  • Variabele aanpassing van de onderste haak:  De onderste haak, bevestigd op een half-ellipsvormige rail, kan variabel horizontaal en verticaal versteld worden en tevens met stappen van 15° worden gedraaid.
  • Bescherming tegen doorschuren:  De onderste rail van de modellen Sport-Roller City fungeert tevens als bescherming tegen doorschuren rond de voorste snelspan-as.

 

  • Variabele afstelling op buisdiameters van 8-16 mm: Dankzij verschillende grote inzethaken kan de QL1-haak variabel worden afgesteld op bagagedragers met een buisdiameter van 8-16 mm.
  • Optionele snelstraps voor QL1 systeem bij de Classic tassen van voor 2007:  In sommige situaties is het wellicht vereist om additionele snelstraps te gebruiken. Hiervoor heeft Ortlieb een flexible plastic strap dat aan de QL1 rail en de pakdrager is bevestigd. (Art. E12)

Quick-Lock 2.1 bevestigingssysteem

 

Kenmerken van het Quick Lock 2.1 systeem.

Het nieuwe fietstas montagesysteem QL2.1 is gebaseerd op het QL2-systeem, maar verscheidene kenmerken zijn aanzienlijk verbeterd. In het bijzonder in vergelijking met andere systemen die momenteel op de markt zijn.
Dit geoptimaliseerde systeem heeft de volgende eigenschappen die het onderscheidt van andere:

  • Een QL-haak van 16 mm met inzetstukken met Anti-Scratch functie voor 8, 10 en 12mm. (12mm bijvoorbeeld nodig voor Racktime-pakdragers). In de QL2.1 haken worden de inzetstukken bevestigd aan de zijkanten van de ophanghaken en zijn beveiligd tegen verlies. Er zijn ook QL-haken van 20 mm leverbaar voor pakdragers met grotere diameters. (17-20mm) zoals die vaak gebruikt worden op E-Bikes.
  • De bovenste montagerail bestaat uit één stuk, wat zorgt voor nog meer stabiliteit. Bij de modellen Office-Bag en Downtown kan deze worden versteld om aan de linker- of rechterkant van de bagagedrager te worden gemonteerd. 
  • Het nieuwe montagesysteem maakt gebruik van extreem vlakke moeren aan de binnenkant die een vlakke ondergrond hebben, wat schade aan uw bagage voorkomt.

 

  • De onderhaak is 360° draaibaar (in 24 stappen van 15 graden) voor een individuele aanpassing aan de meest uiteenlopende bagagedragers. De rail van de onderhaak is gemaakt van een twee-componenten kunststof combingtatie met Anti-Scratch functie. Dit vermindert beschadiging aan de bagagedrager en aan het montagesysteem. De haak is tevens in hoogte verstelbaar, voor montage op bagagedragers met dikkere stangen.

 

  • Zoals in het eerdere QL2-systeem kunnen alle haken op de bagagedrager worden afgesteld en kunnen deze eenvoudig worden verwisseld zonder dat er gereedschap nodig is. Optionele upgrade met diefstalbeveiliging in de bovenste rail is mogelijk.

 


Quick-Lock 3.1 bevestigingssysteem

 

Bij deze speciaal voor kantoor- en City-tassen ontwikkelde fietstasophangsystemen bevinden de essentiële houdercomponenten zich aan de fietsbagagedrager. Daardoor blijft de achterzijde van de tas vrij van uitstekende haken en wordt het draagcomfort van de tas in hoge mate verbeterd. Het ophangsysteem QL3 is geoptimaliseerd naar QL3.1, waardoor het eenvoudiger wordt de tassen aan het dragersysteem te bevestigen. De tas wordt enkel en alleen op het onderste opnamepunt gezet, met de bagagedrager in contact gebracht en met een zijwaartse beweging langs links of rechts ingedraaid en veilig aan de beide bovenste opnames vergrendeld. Al even snel en gemakkelijk functioneert het verwijderen: gewoon tas aan de handgreep optillen en gelijktijdig ofwel naar links ofwel naar rechts schuiven, klaar!

  • Comfortabele bediening met één hand
  • Automatische vergrendeling en ontgrendeling door de tas aan de handgreep op te tillen
  • Houderrail links of rechts en naar keuze aan horizontale of verticale bagagedragerstangen (tot 10 mm) aan te brengen
  • Directe plaatsing (zonder houderrail) is mogelijk aan de bagagedragers Ortlieb Rack1 en Rack2 met geïntegreerde QL3/QL3.1-bevestiging (Art. F78101 en F78102)
  • Verstelbaarheid van hoogte en helling van de ophanging voor betere pedaalvrijheid
  • Onderste klemhaak 360 graden draaibaar (in 24 stappen van 15°) voor een individuele aanpassing aan de meestuiteenlopende bagagedragers met een buisdiameter tot 14 mm.
  • Het horizontale draagvlak van de bagagedrager blijft vrij voor manden, Trunk-Bags enz.
  • Extra montageset beschikbaar voor gebruik van de tassen aan nog andere fietsen (Art. E201)
  • Afzonderlijk verkrijgbare set bevestigingsklemmen voor bagagedragerstangen met een diameter van 11-14mm (Art. E190)
  • Ook tassen met het QL1-, QL2- en QL2.1-ophangsysteem kunnen aan de houderrail bevestigd worden.

 

Ortlieb ophangsysteem QL3.1 vergrendeling boven
Ortlieb montageset QL3.1 aan bagagedrager

Ortlieb Rack-Lock bevestigingssysteem voor bovenop de bagagedrager.

 

Het ORTLIEB Rack-Lock systeem is een volkomen nieuw, universeel systeem ter bevestiging van tassen en manden direct bovenop de bagagedrager. Een extra adapter wordt daarmee overbodig en de bagagedrager blijft vrij van storende aanbouwelementen.

  • Met het Rack-Lock systeem kunnen tassen in een mum van tijd op de bagagedrager bevestigd worden (2).
  • Een lichte druk volstaat – en het systeem klikt vast (3).
  • Het afnemen gaat even snel (4) en de ontkoppelingshefboom heeft daarbij nog een bijkomende functie: hij kan met een doelgerichte handeling verwijderd worden en dient dan als sleutel om de tas op de bagagedrager te beveiligen. Wordt de fiets gestald, dan kan de tas veilig tegen diefstal op de fiets blijven.

Het Rack-Lock systeem is telkens aan de onderzijde van de tas of van de mand gemonteerd en kan met slechts weinig moeite aan nagenoeg alle courante bagagedragers, ook met veerklep, aangepast worden. Daarvoor zijn de vier klemmen met antislipinleggers in de breedte en 180° verstelbaar. De Rack-Lock adapter biedt bij dragerdiameters tussen 8 en 16 mm en bij dragerbreedtes tussen 60 en 160 mm stabiele grip. De mand of de tas kan telkens met een gewicht van maximaal 10 kg beladen worden.

ortlieb rack-lock montage
ortlieb rack-lock montage