Het Vlerick Randonneurframe wordt gemaakt na overleg met de klant.

Het wordt vervaardigd uit oversized dubbel butted cromolybdeem buizen van Dedacciai.
Door onze jarenlange ervaring in de randonneurfietsen kunnen wij voor u de ideale fiets samenstellen volgens uw specifieke wensen. Wij durven te zeggen dat uw fiets qua geometrie, rijgedrag en comfort op topniveau staat. Zo maken wij, als enige, gebruik van verschillende vorksprongen om elke fiets, onafhankelijk van de hoogte, het beste stuurgedrag te geven. Door gebruik te maken van een juiste mix van Dedacciai buizen bekomen wij de ideale stijfheid welke een bepakte fiets moet hebben.
Zowel de grond-, kleur-, als krasbestendige eindlaag (mat of blinkend) worden uitgevoerd in een milieuvriendelijke poederlak. De kleur van uw fiets bepaalt uzelf.


Afmontage groepen.

Voor de afmontage van de Vlerick Darwin werken wij met de complete LX-Trekking-groep van Shimano 3 x 10 Speed.
Voor de afmontage van de Vlerick Menton wordt gebruik gemaakt van de Shimano Ultegra of Shimano 105 groep.
Vele fietsfabrikanten "mengen" de groepen onderling om een zo aantrekkelijk mogelijke prijs te bekomen voor hun fiets. De kwaliteit van een fiets wordt al te vaak beoordeeld op de achterversnelling, daarom wordt bij de meeste fabrikanten enkel de achterversnelling van een duurdere groep gebruikt.

Achterversnelling Shimano Lx-Trekking
Verstellers en remhendels Shimano Lx-Trekking

Trappers en Crankstel.

U heeft de keuze tussen de originele Shimano SPD of de hybride trappers al of niet met haken (voethaken met of zonder riemen). Ook bij kleine frames kunnen voethaken gemonteerd worden zonder dat deze de spatborden raken !


Wielen.

De sterkte van een wiel wordt bepaald door de zwakste schakel. Velg, naaf, spaken en zelfs het type band dienen perfekt op elkaar afgesteld te zijn. Al onze wielen worden door ons stuk voor stuk met de hand gemaakt en gecontroleerdop de juiste spaakspanning. Enig chauvinisme kan geen kwaad om als Belg te kiezen voor topkwaliteitsproducten uit eigen land. Jammer genoeg blijft er maar in 2020 de fabriek Sapim over om hun wereldwijd gewaardeerde Strong spaken te gebruiken, met velgen EXAL SP19, waarvan de productie is verhuisd naar Duitsland.

Banden.

De keuze van de banden hangt af van de te maken fietsvakantie. Continental en Schwalbe zijn de twee fabrikanten waarmee we werken voor wat betreft de buitenbanden. Alle binnenbanden op de VLERICK DARWIN fietsen zijn voorzien van het zgn. Standard ventiel. Even uw band bijblazen in een benzinestation is hierdoor mogelijk.

Versnellingen.

Een randonneurfiets dient voorzien te zijn van een breed spectrum versnellingen. De LX-Trekking groep van Shimano heeft 30 versnellingen.
Laat u zeker niet afschrikken door het aantal ! Minder ervaren fiets(t)ers kunnen evengoed overweg met die versnellingen als "professionele". Alles is vooraf ingesteld en na enige tijd ondervindt u best welke versnelling past bij het traject. Het komt er op neer een bepaald cadans te behouden.

Stuurbocht en stuurpen.

De randonneurfiets heeft door de jaren heen een grote verandering ondergaan. De "echte randonneurs" uit de jaren tachtig reden met een randonneurstuur. Dit leek op een koersstuur met verhoogde stuurpen. De kilometervreters van toen hadden een sportieve, maar toch comfortabeler houding dan op een koersfiets, met de mogelijkheid bij lange afstanden de drie verschillende posities op het stuur te hebben. Toen bestonden de geintegreerde versnellingshendels nog niet. Nu nemen deze mensen meestal het "VLERICK RANDONNEURSTUUR" op hun nieuwe randonneur.
- de mogelijkheid tot montage van de geintegreerde remgrepen/verstellers.
- de gemakkelijke montage van een stuurtas, zonder hiervoor bijkomende montagestukken te moeten kiezen.
- de diverse posities, zoals bij een randonneurstuur, zijn bijna identiek, met uitzondering van de liggende houding onderaan de stuurbocht. Maar wie gebruikt de racepositie ?
Bij een verstelbare stuurpen (van goede kwaliteit) bestaat de mogelijkheid om na enige tijd en ervaring uw ideale positie te bepalen, ook afhankelijk van de fietsvakantie. Aan de rage van de "spaghetti"- stuurbochten doen wij niet mee. Hoe meer bochten, hoe beter een fiets blijkt te verkopen. Het gevolg hiervan is dat als men een stuurtas wenst te monteren er nog een opzetstuk moet gemonteerd worden, dat kan loskomen en waardoor de tas veel te ver naar voor hangt. Het stuurgedrag wordt hierdoor negatief beinvloed.
Bij de montage van een "vlinderstuur" (Modolo, Humpert), welke momenteel op de meeste hybride- en trekkingfietsen is terug te vinden, bekomt men in veel gevallen een te korte en onaangename positie op de fiets.

Balhoofd.

Onze randonneurfietsen worden voorzien van oversized balhoofden. Zij zijn van uitstekende kwaliteit en voorzienvan "cartridge" lagers. A-HEAD sets, alsook de geintegreerde balhoofden worden door ons niet gebruikt. Kwaliteit, betrouwbaarheid, het bepalen van de meest comfortabele houding op uw trekkingfiets en onderhoudsvriendelijkheid spelen hierin een rol.

Verlichting.

De klant heeft de keuze uit batterijverlichting of met dynamo. Met een verlichting op batterijen bespaart u gewicht en kan u tevens de voorlamp gebruiken als zaklamp.
Indien uw voorkeur uitgaat naar een verlichting met naafdynamo dan kiest u best voor een topkwaliteit: Wij monteren, op vraag van de klant, de naafdynamo van Shimano (DH-T670), alsook de SON naafdynamo's in conbinatie met een Led-verlichting van BUSCH+MULLER of SON.

Lumotec IQ koplamp
SON28 naafdynamo

Zadel en zadelpen.

Een lederen zadel is de beste keuze voor een randonneurfiets. Wij werken met BROOKS zadels. Dat heeft alles te maken met comfort. Leder ademt, vormt zich naar jouw vormen en zit daardoor als geen ander. Tegen regen is het iets minder bestand, maar een plastic zak doet in dat geval wonderen. Waarom geen enkele complete fabrieksfiets nog meteen lederen zitting uitgerust is ? Misschien omdat het moderne oog geen klassiek leder meer wil zien en bovendien maakt een lederen zadel de fiets wel duurder. Dat speelt vooral een rol bij de aankoop van de fiets. Elk type zadel is door de fabrikant ontworpen voor een bepaald type fiets: BROOKS heeft voor de randonneur het type B17 als herenzadel. Het type B17 Short dient als dameszadel. Voor de klanten welke toch het comfort van een geveerd zadel wensen op hun randonneurfiets maakt Brooks het FLYER SPECIAL zadel welke voorzien is van twee veren.
Vering. 
Wij raden zelf geen zadel aan met veren. Door de veren verliest u de stabiliteit op uw fiets. Raar maar waar: Een fiets wordt bestuurd door middel van het stuur en het zadel. Om dezelfde reden zijn verende zadelpennen en stuurpennen voor ons uit den boze. Ze worden meestal op een fabrieks-randonneurfiets geplaatst als gadged en verkoopsargument. Hetzelfde geldt voor geveerde voorvorken. Daarnaast rijdt een comfortabel geveerde fietser immers harder door kuilen en belast de niet-geveerde bagagedrager dan extra. Een "volledig geveerde" fiets, waarbij ook het frame van vering is voorzien, is in het geval van een trekkingfiets, de grootste miskleun uit de jaren 2000.

Pakdragers.

Reeds jaren zijn de TUBUS CrMo pakdragers terug te vinden op onze randonneurfietsen. Heden zijn het de beste dragers op wereldvlak. Wereldwijd geniet u van de drie jaar garantieservice. Als voordrager monteren wij de TUBUS DUO Low Rider,speciaal ontworpen voor Custom gemaakte frames. Geen enkele drager mag onder spanning op de fiets gemonteerd worden. Zelfs de beste dragers kunnen dan breken. Designdragers monteren wij niet, want deze zijn meestal onstabiel en van slechte kwaliteit.

Spatborden.

SKS maakt de spatborden van het type CHROMOPLAST welke bestand zijn tegen extreme temperatuurschommelingen. Wij gebruiken deze spatborden in de niet verkorte versie, op zowel de randonneurfietsen met 28" of 26" wielen, samen met de dikke inox bevestigingsstangen. Heden worden er veel design-spatborden gemonteerd op de fabrieksfietsen welke na korte tijd breken of loskomen.

Slot.

Wij voorzien al onze frames met aangelaste draadoogjes voor de montage van een ABUS AMPARO 4850 ringslot. Indien de klant het wenst wordt dit slot ook op de fiets gemonteerd. De beste bescherming tegen diefstal biedt echter een goedgekeurd U-beugelslot, welke wij aanraden in de achtertas mee te nemen zo dicht mogelijk tegen het achterwiel. Voor de bescherming van uw fietstassen tegen diefstalbestaan bij Ortlieb de Security kabels die gemonteerd worden in de Quick Lock 2.1 ophangrails.

Kruikhouders.

Al onze frames zijn voorzien voor de montage van een maximum aantal kruikhouders.Tevens is rekening gehouden met de mogelijkheid petfleshouders van MINOURA van 1.5 liter te monteren, samen met andere kruikhouders. Voor het transporteren van de benzine voor uw vuurtje met een fuell bottle leveren wij de daarvoor bestemde houder, welke gemakkelijk aan de onderkant van de liggende onderbuis van onze randonneurfietsen kan worden gemonteerd.

Spiegel.

Het Vlerick randonneurstuur biedt u de mogelijkheid op uw fiets een spiegel te monteren zonder dat u hiervan hinder ondervindt. De CYCLE STAR spiegel van B&M bestaat in twee uitvoeringen. Het is een kleine spiegel met een groot gezichtsveld. Ultra lichte aluminium constructie, welke inklapbaar is.

Fietstassen.

Wij bieden onze klanten een vakkundige voorlichting en advies omtrent hun fietstassen en hebben daarom gedurende het ganse jaar de waterdichte tassen van ORTLIEB op stock in de verschillende kleuren en aan de beste voorwaarden.